dimarts, 13 de setembre de 2011

Desobediència

"- Si jo ordenés a un general que volés d'una flor a una altra com si fos una papallona, o que escrivís una tragèdia, o que es transformés en ocell marí, i el general no executés l'ordre rebuda, qui en tindria la culpa, ell o jo?
- Seríeu vós -va dir el petit príncep convençut.
- Exactament. A cadascú se li ha d'exigir el que cadascú pot oferir -va continuar el rei-. L'autoritat reposa, en primer lloc, sobre la raó. Si ordenes al teu poble que vagi a llançar-se a mar, farà la revolució. Jo tinc dret a exigir obediència perquè les meves ordres són raonables."
El petit príncep. Antoine de Saint-Exupéry

Si un jutge ordena a un poble que actuï en contra de la seva llengua i de la seva cultura, que renunciï que els seus fills coneguin la seva manera d'interpretar el món i que la gran majoria acati el resultat de la intolerància i el menyspreu d'una minoria cap a la seva cultura, i aquest poble no executa l'ordre rebuda, qui en té la culpa, el jutge o el poble català?

Maria Gas de Cid (Barcelona)
Diari Ara, dissabte 10 de setembre de 2011